U.S. Warns Ships to STAY AWAY from Iranian Waters + Netanyahu Heads to DC for IRAN WAR Plans odysee.com/iran-war-plans-neta…

So You Want To Write An Open Source Discord Replacement

Things you don’t need:
- federation/distributed systems
- multiparty end-to-end encryption
- an entirely new operating system kernel specially designed to—

Things you DO need:
- a user interface that is Normal
- the ability to use languages other than English and writing systems other than Latin
- higher standards of user experience than how irc actually works in the real world
- any fucking clue how Discord works and why people use it

I have muted replies to this post due to the usual reasons

This entry was edited (34 minutes ago)

NSFW 18+ Explicit Sexual Content

Sensitive content

Reports of Telnet's death have been greatly exaggerated

Link: terracenetworks.com/blog/2026-…
Discussion: news.ycombinator.com/item?id=4…

NSFW 18+ Explicit Nudity Sexual Content

Sensitive content

in reply to maxi, service enby.

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

the foss community will try to rip both of their legs out to create a discord replacement, but it will be such a failure like the homer.

don't try to make everything at once, don't try to be everything at one. don't be the homer.

in reply to maxi, service enby.

all-in-one apps are not a consumer interest, but an interest of companies. ever wonder why reddit started to include actual mini games on their site and feed? maximum interaction time makes shareholders happy, because number goes up.

it's in the interest of the consumer to split their time on as many services possible. divide and conquer for the little man, honestly.

Qassam says any attack on Iran equals attack on Umma en.abna24.com/news/1780484/Qas…

NSFW 18+ Explicit Sexual Content

Sensitive content

Hamas delegation meets Iran's security chief in Doha en.abna24.com/news/1780447/Ham…

youtube.com/watch?v=_xlwwHMuwo…

(URL replace addon enabled for X, YouTube, Instagram and some news sites.)

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

Today's threads (a thread)

Inside: Doctors' union may yet save the NHS from Palantir; and more!

Archived at: pluralistic.net/2026/02/12/pal…

#Pluralistic

1/

in reply to Cory Doctorow

Long thread/12

Sensitive content


(URL replace addon enabled for X, YouTube, Instagram and some news sites.)

in reply to Cory Doctorow

Long thread/eof

Sensitive content

NSFW 18+ Nudity Lesbian Sex

Sensitive content

Will Cuba Survive?
counterpunch.org/2026/02/12/wi…

"Since the triumph of their revolution in 1959, Cubans have infuriated U.S. leaders with their specialized genius in overcoming catastrophe, whether it take the form of a hurricane, flood, invasion, hijacking, chemical attack, biological attack, or economic warfare. Between disasters, they eat, drink, dance, and make merry. More
The post Will Cuba Survive? appeared first on CounterPunch.org."

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

diese idee klingt gut!

Bild/Fotoechopapa schrieb den folgenden Beitrag Thu, 12 Feb 2026 01:55:12 +0100

@neuimneuland

das ist aber auch kein Wunder: Beispiel: als Bürgergeldempfänger darfst du aktuell max. 100 EUR/Monat dazuverdienen, sonst werden die Bezüge gekürzt (also man arbeitet, aber hat nicht mehr in der Tasche als bei Nixtun). Unsere aktuelle Regierung will das auf 50 EUR/Monat reduzieren.

Könnten wir diese Modell bitte auch bei den Abgeordneten machen? Nebenerwerb wird ab 100 EUR/Monat voll auf die Abgeordnetenbezüge und Beihilfen angerechnet und diese entsprechend gekürzt?

Und wenn du Dir z.B. die Zettelwirtschaft und die Nebenkosten für den Papierkram eines Minijobs anschaust, dann ist es echt kein Wunder, wenn das oft schwarz läuft.

N. E. Felibata 👽 reshared this.

Gaza : les Palestiniens ciblés en permanence par les attaques israéliennes


Veille Stratégique

Chaque soir, Hamed s'endort en sachant que les explosions et les tirs des forces israéliennes le réveilleront probablement à plusieurs reprises. Il vit le long de la zone de démarcation imposée par Israël, connue sous le nom de "Ligne jaune", où les violations du cessez-le-feu par Israël sont devenues monnaie courante.

"Les explosions réveillent les gens tous les jours", a déclaré à Middle East Eye cet homme palestinien qui a souhaité rester anonyme pour des raisons de sécurité. "On entend aussi des balles siffler au-dessus de nos têtes. Les tirs ne cessent de toute la nuit."

Hamed, originaire de Khan Younis, dans le sud de Gaza, a déclaré que les tirs commencent généralement le soir et se poursuivent jusqu'à l'aube, ponctués par les explosions assourdissantes des maisons démolies de l'autre côté de la ligne. Une fois, il a échappé de justesse à la mort lorsqu'une balle a touché sa maison. "Heureusement, elle a heurté le mur. Si elle avait traversé la bâche en plastique, l'un de nous aurait certainement été touché."

Depuis la signature du cessez-le-feu en octobre, les forces israéliennes l'ont violé à plusieurs reprises par de nombreuses frappes aériennes, fusillades, démolitions de maisons et arrestations. Selon le ministère palestinien de la Santé, les forces israéliennes ont tué au moins 591 personnes depuis le début de la trêve il y a quatre mois. De nombreux meurtres ont eu lieu près de la soi-disante "Ligne Jaune". Cette ligne traverse le nord, l'est et le sud de Gaza. Elle a été établie dans le cadre de l'accord de cessez-le-feu comme frontière de retrait temporaire.

Les troupes israéliennes restent stationnées derrière cette ligne, contrôlant jusqu'à 58 % du territoire, en attendant la prochaine phase du cessez-le-feu négocié par les États-Unis, qui prévoit un retrait israélien plus important. Sur le terrain, cependant, les habitants affirment que la ligne de démarcation a été repoussée plus profondément à l'intérieur de Gaza, limitant l'accès des Palestiniens à leurs foyers et à leurs terres agricoles vitales.

Le déplacement des frontières a également entraîné des déplacements répétés, laissant des familles sans abri stable. Pour Hamed, le danger s'est rapproché ces dernières semaines. Ce qui se trouvait autrefois à près de deux kilomètres est maintenant à moins d'un kilomètre. Suite à ce changement, l'intensité de l'incendie a augmenté.

"Maintenant, on voit le char s'approcher, ouvrir le feu et se retirer. C'est extrêmement effrayant", a déclaré le jeune homme de 25 ans. La menace, a-t-il déclaré, est à la fois physique et psychologique.

Plusieurs de ses voisins ayant été blessés par balles à l'intérieur de leurs maisons, cela a semé la panique dans sa famille. "Mes neveux et nièces courent toujours se cacher sur les genoux de mon père et de ma mère", a-t-il déclaré.

"Nous n'osons pas monter sur le toit pour allumer un feu et cuisiner, ni pour étendre le linge. Nous nous rassemblons dans une pièce orientée à l'ouest, car l'armée se trouve à l'est, pour nous protéger des tirs."

« Pas de cessez-le-feu ici »

Les actions israéliennes le long de la Ligne jaune et dans les zones environnantes ont été condamnées par les organisations de défense des droits humains. L’Observatoire euro-méditerranéen des droits de l’homme a déclaré que l’approche d’Israël équivaut à une "saisie illégale et à un pillage systématique des ressources" du territoire occupé, en violation du droit international.

L'expérience d'Hamed trouve un écho dans tout Gaza, et pas seulement à Khan Younis. À al-Bureij, dans le centre de Gaza, le déplacement récent de la Ligne jaune a déclenché une nouvelle vague de déplacements de population. Khaled, qui a souhaité garder l'anonymat pour des raisons de sécurité, a survécu à de multiples attaques, dont le bombardement de son domicile. Il rend régulièrement visite à ses oncles, qui habitent près de la frontière. De nombreux habitants ont déjà quitté les lieux en raison de ce qu'il a décrit comme des tirs indiscriminés dans la région.

"Mes oncles ont dû quitter leur maison. Elle se trouve maintenant juste à côté de la ligne jaune. Les coups de feu ne cessent ni le soir ni la nuit", a-t-il déclaré. Il se souvient d'une récente visite pour vérifier l'état des lieux lorsque des coups de feu ont soudainement éclaté. "Nous nous sommes cachés dans une pièce tournée dos à la position de l'armée, puis nous avons couru dès que nous en avons eu l'occasion." "Cela arrive régulièrement. Dès que les coups de feu commencent, les gens attendent un instant pour s'échapper."

Dans le camp de réfugiés voisin d'al-Maghazi, Houida Salim, mère de six enfants, raconte que des coups de feu passent au-dessus de sa maison presque quotidiennement.

"La guerre n'a jamais fini", a-t-elle déclaré. "Chaque fois que nous entendons le grondement des chars, nous avons l'impression d'être prisonniers de la maison. Nous ne pouvons pas sortir. Leurs balles touchent régulièrement la maison. Il n'y a pas de cessez-le-feu ici."

Dans son quartier, la ligne jaune est désormais à moins d'un kilomètre. "Nous n'étendons pas le linge sur le toit pour le faire sécher, de peur d'être pris pour cible par les chars", a déclaré Salim. "Parfois, ils utilisent des armes à feu munies de silencieux, ce qui est encore pire. Les enfants ne peuvent plus jouer dehors en toute sécurité."

Pour Salim, il n'y a plus aucun endroit où se réfugier. La maison de sa famille élargie, dans l'est de Deir al-Balah, est, dit-elle, encore plus dangereuse. "Nous avons été déplacés cinq fois pendant la guerre. Je n'ai plus nulle part où aller."

Source : middleeasteye.net/news/palesti…

patreon.com/posts/gaza-les-cib…

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

#JeudiAutoEdition (Re)découvrez aujourd'hui ma #transcription pour #piano seul du 1er mouvement de la sonate pour violoncelle et piano n° 2 de Johannes #Brahms. Disponible sur Amazon, The Book Edition ou Planète Partitions ➡️ nicolashussein.fr/produit/joha… Merci d'avance pour vos partages ! 😍🎶🎹🙏

#myWork #partition #musique #musiqueClassique #classicalMusic #music

Birne Helene reshared this.

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

Si vous en avez marre des GAFAM, les solutions existent !
Après avoir lu 5000 suggestions en commentaires (merci !), analysé et testé des solutions et multiplié les interviews avec des spécialistes, voici une liste de solutions à partager :

bonpote.com/quelles-alternativ…

Calling BS on DHS Insistence on Masked ICE and Border Patrol Agents
counterpunch.org/2026/02/12/ca…

"This private army operating under the authority of Trump and his Constitution-savaging executive orders, with its gratuitous violence and willful blowing-off of hundreds of court orders issued by federal district and even appellate courts, has no valid or defensible justification for hiding its “agents’” identities

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

Operation Patient: Israel’s Secret Expulsion of 800+ Palestinians (1970–1972)

Between 1970-1972, Israel secretly deported over 800 Palestinian detainees to Jordan - most held without trial under administrative detention. Blindfolded and shackled, they were driven to remote desert locations near the Jordanian border, given a hat, a canteen of water, and one Jordanian dinar, then forced to walk across minefields. Many faced gunfire from Jordanian border guards who mistook them for Israeli infiltrators.

I found this testimony disturbing in how it echoes the bureaucratic deception central to #Nazi deportations:

[…] Years later, attorney Felicia Langer wrote:
“In 1970-1971, detainees kept vanishing one after another. On November 8, 1971, when I entered the corridor of Hebron prison, I saw detainees lined up in pairs with their backs to me, each shackled to his neighbor’s hand. Among the group, one pair stood out - an old man and a young one who looked like a boy. Some of them asked me where they were going, and a guard answered: ‘To Nablus prison.’ One pressed him: ‘Then why without our belongings?’ No answer came. Just a wink in my direction.“​​​​​​​​​​​​​​​​

Israel’s own legal advisors - including Theodor Meron - warned the expulsions violated the Fourth Geneva Convention and constituted war crimes, but Meron was disturbed purely on legal-technical grounds. He feared Israel would face international legal consequences, not that the expulsions were inherently wrong. Lt. Col. Dov Shefi from the Military Advocate General’s office instructed Foreign Ministry officials: “Avoid using the term ‘Patient’ externally” - Israel knew the operation was illegal and worked to conceal it.

The Operation targeted not just militants but students, family members of wanted individuals, and low-level detainees accused of “membership in hostile organizations.” After a 1971 grenade attack in Gaza, Israel expanded the operation to expel relatives of suspects as collective punishment.

The #ICRC condemned the expulsions; Israel dismissed their protests. For decades, Israel denied the operation existed. Today, all documents remain classified under “security” justifications, but testimonies and declassified ICRC records reveal the systematic nature of this forced displacement campaign.

Full investigation:

Hebrew akevot.org.il/article/operatio…

English (summary and archival material) akevot.org.il/en/article/opera…

#OperationPatient #Palestine #Nakba​​​​​​​​​​​​​​​​ #Palestien #EthnicCleanisg #Israel #crimesagainsthumanity

in reply to oatmeal

[cont’d] document

Subject: Operation Patient No. 3
Following Operation Patient Order No. 3, Deputy Foreign Minister Moshe Sasson turned to Brigadier General Shlomo Gazit and requested that the #IDF Spokesman refrain from using the word “deportation” to describe these operations because it could provoke opposition from international public opinion, and instead use “transfer of detainees to Jordan.” The four statements made here by the IDF Spokesman from July-August 1970 prove that the army did comply with the request, and made sure to report that “this afternoon, detainees were transferred to Jordan.”

——

Israeli bureaucrats excelled at linguistic manipulation inherited directly from British Mandate administrative apparatus of repression.

The British wrote the 1945 Defense (Emergency) Regulations Israel still uses and perfected bureaucratic euphemism to legitimize colonial violence: they called massacres “police actions,” collective punishment “preventive measures,” and detention without trial “administrative detention.”

[1] Palquest: Criminal Law in Mandate Palestine
[2] Declassified UK: Israel’s brutality against Palestinians draws on British rule
[3] Addameer & B’Tselem: Administrative Detention documentation​​​​​​​​​​​​​​​​

Britain actually revoked the regulations on 12 May 1948 (two days before the Mandate ended), but Ben-Gurion suppressed all news of the revocation. Israelis weren’t made aware of this until 1985 when human rights lawyer Leah Tsemel presented it as an argument against deportation.

en.wikipedia.org/wiki/Defence_…

Following the #Gaza genocide, there’s probably no need to remind anyone that the #IDF spokesperson’s office lies. Any media outlet transmitting their announcements should qualify them as propaganda designed to mislead.

#idf #gaza #palestine #wwestbank #apartheid

This entry was edited (1 hour ago)

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

#FotoVorschlag: Sitzgelegenheit // Seating

Im #SchlossCorvey gibt es einige, wie hier im #Kaisersaal, wo die Äbte des Stifts Corvey als Reichsfürsten des Heiligen Römischen Reiches hohen Besuch empfingen. Heute wird er für Konzerte und Lesungen genutzt.
//
There's plenty at #Corvey Palace, like these #chairs in the Kaisersaal (Emperor's Hall), a ceremonial reception hall where the abbots of Corvey Abbey – acting as territorial princes of the Holy Roman Empire – received prestigious guests. Today, it is used for concerts and book readings.

#architecture #Architektur #Barock #Baroque #FensterFreitag #WindowFriday #CorveyPalace #Stuhl #Stühle #chair #chairs #Weserbergland #Höxter

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

If you don't pay close attention, you might think the most grotesque, indefensible aspect of Starmer's Labour government turning over NHS patient records to the American military contractor Palantir is that Palantir are Trumpist war-criminals, "founded to kill communists":

thecanary.co/trending/2026/01/…

--

If you'd like an essay-formatted version of this thread to read or share, here's a link to it on pluralistic.net, my surveillance-free, ad-free, tracker-free blog:

pluralistic.net/2026/02/12/pal…

1/

in reply to Cory Doctorow

Long thread/13

Sensitive content

There are a lot of good thoughts in this #HankGreen interview with #KylaScanlon, but this part stands out like a flashing light:

"Why do I pay lower taxes on money I don't work for?"

That should have been the rallying cry of every progressive candidate over the past 10 years. Raising the #CapitalGains tax rate is so much simpler than creating an entirely new #WealthTax from scratch, and it would make the #Democrats look like the party that values hard work.

youtu.be/jOR4wuiPeEQ?t=2541&si…


(URL replace addon enabled for X, YouTube, Instagram and some news sites.)

NSFW 18+ Explicit Nudity Sexual Content

Sensitive content

Shell Accounts

Shell Accounts A shell is a command line interface for an operating system. It is provided along with shared web hosting under our domains. It provides an efficient method of
developing or editing your website interactively. It can also be used to schedule tasks for things like automatically updating your site, and other functions. With most shell providers, a command line interface on one
flavor of Linux or Unix is all you get. Eskimo North provides access to eight different popular Linux distributions and SunOS Unix. Eskimo North also full remote desktop capabilities using X2Go with sound, and also NX,
VNC, and RPD without sound.

Account Types
We offer four different levels of shell accounts: Economy, Standard, Power, and Enterprise. Background tasks such as IRC bots, Game Servers, and the like are permitted on all account types except student. IRC servers are
not permitted because of their tendency to draw denial of service attacks. Standard, Power, Enterprise, and Super-Max shells include a MySQL database allowing you to run a variety of LAMP stack based applications on your
website and to use non-web based applications that require a database.

Web Hosting
Web hosting under our domain is provided with all shell accounts. That is their primary purpose although you can also use them for eggdrop or other IRC bots, program development (all GNU languages supported and then
some), You can host your own domains with virtual domains or web hosting packages.

Remote Desktop
Remote desktop capability is like having a monitor, keyboard, mouse, and speakers plugged right into our servers. Because our servers can be accessed anywhere in the world, this allows you to have a work environment you can access from anywhere in the world without risking losing your files to a laptop, tablet, or phone thief. We offer remote desktop capabilities on all of our shell servers except for the SunOS server. We support x2go, nx, vnc, and rdp protocols. X2go is the best choice as it provides extremely efficient compression and X round trip removal as well as sound.

Applications
Applications include Office Suites such as Libre Office and Caligra (which can read and write Microsoft Office file formats), Web and Program Development tools such as Bluefish Editor as well as many other editors, compilers, interpreters, scripting languages, debuggers, profilers, and online documentation.

E-mail
Our e-mail system offers unprecedented flexibility. You can access your mail via shell mail readers including graphical mailers like Thunderbird, or via Web mail, or via pop-3 and imap mail protocols, complete with TLS encryption. Our mail system includes Bayesian filtering with Spam Assassin which can be individually configured for your needs. Procmail allows you to sort and process mail automatically. Smartlist allows you to maintain mailing lists.

Security[color]
Access to all of our servers is available via strong encryption. The shell servers all support ssh access. All of the remote desktop protocols tunnel via ssh. We maintain all of our servers up to date keep with the latest patches. Backups are made weekly.

[color=darkblue]Eskimo North has been providing Unix timeshare services since 1985. We have been providing Linux timeshare, shell access, web hosting, e-mail, and Internet services since 1992. Please take a look at our services as they support our free Federated services including Friendica, Hubzilla, Mastodon, Nextcloud, Pixelfed, and Yacy Search.

Available Shell Servers

We have a variety of Linux Servers with a variety of Linux Distributions and Desktop Environments. Linux servers in use here are of three basic lines, those derived from RedHat, such as Fedora, Centos, and Scientific Linux, and those derived from Debian such as Debian, Ubuntu, and Mint. Ubuntu is the most current and feature rich. Then there is Manjaro, derived from Arch Linux. Arch is more often broken because it is a real “do it yourself” Linux, an excellent learning platform, a good development platform, not a good production platform.

All of these servers are available if you have a shell account here. You can use them to learn various versions, decide which to install, and as one place you can develop applications for all versions. We install a wide variety of development tools on all of our publicly available servers.

Our servers listen to port 443 in addition to the standard ssh port of 22 to provide a means to connect from behind a firewall that blocks non-web access. You can also utilize Guacamole on our website (login public, password public).

Alma.Eskimo.Com
This server is running Alma 8. Alma Linux replaces Scientific Linux after it’s discontinuation. Presently we are running Alma 8 because Alma 9 does not support NIS out of the box although there are ways of hacking it in. It is unfortunate that Redhat chose to piss on the infrastructure so many organizations depend upon. This is why we tend to favor Debian derived flavors. None the less as Redhat derived software goes Alma is pretty solid.
Anduinos.Eskimo.Com
Anduinos is a Debian derived distribution that defaults to a Gnome Desktop themed to look like Windows 10. At present though this Desktop is not working over network connections, instead Mate and Gnome are presently available. I am working on some others.
Debian.Eskimo.Com
Debian Bullseye has a rich assortment of software installed, including hundreds of Games, a huge variety of Office Productivity software, many Educational and Scientific applications, a variety of Integrated Development Environments, and many programming languages. All of the documentation available online these applications is also loaded.
Fedora.Eskimo.Com
Fedora Rawhide can be accessed graphically using x2go and the Mate desktop. It has the most applications of any of the Redhat derived servers. I install just about everything I can get to work on this machine so it has a huge variety of applications installed.
Kali.Eskimo.Com
Kali is a special purpose shell server designed for penetration testing. It is primarily here to test our own internal security, and as a result, egress is extremely limited, however upon request, proof of IP space ownership, and permission of the owner and agreement to hold us harmless because it is possible some of these tests may be destructive, we will allow outbound for testing of other sites.
Manjaro.Eskimo.Com
Manjaro is a good choice for a Linux user who wants to just install and go. There is a pleasant user interface and a good choice of software in the Manjaro repositories. It is a less technical Linux than Ubuntu, you can do most things through graphical interfaces and the default xfce interface is extremely light in terms of memory footprint. Like most modern distros, a variety of Windows systems are available and we have Gnome, Mate, KDE, Xfce, LXDE, and LXQT installed.
Mint.Eskimo.Com
Mint is another recent addition to our shell servers. It is running Mint, although we have the Mate Desktop installed for graphical access. This is necessary because Unity and other compositing Desktops are incompatible with x2go and really work very roughly with VNC. If you like games, this is a good server to use and there are many installed. Mint is a derivative of Ubuntu which in turn is derived from Debian and this server thus follows the structure and layout of Debian and Ubuntu.
MxLinux.Eskimo.Com
MxLinux is an excellent choice for a computer with limited resources. Before the overhead of a Desktop is considered, MxLinux uses 200MB less RAM out of the box than does Ubuntu. If you’re not a fan of Poettering and Systemd, you’ll like this OS as it still uses a System-V init with Systemd shims to allow packages requiring systemd to function. You can also run systemd and in fact I am doing so because it boots faster. The default Desktop is LXDE which is also small and efficient. But if you like eye candy you can install any Desktop you like and as with other servers I will install all that I can get to work on this OS.
PopOS.Eskimo.Com
popOS is a modern appearing OS based upon Ubuntu, and not just indirectly, it actually utilizes Ubuntu’s repositories in addition to it’s own. The Desktops presently available on it are Gnome and Mate, though Gnome is a special edition known as Sparkle, and it does not operate properly with X2go. Presently X2go and ssh are the only two access methods. I am working on the others.
Rocky8.Eskimo.Com
Rocky8 is a RedHat derived operating system very similar to Centos before Centos was absorbed, and ruined, by Redhat. While Centos support, with the exception of Centos9 is going away on June 30th, 2024, and CentOS9 is not usable because of the deletion of NIS by RedRat which is necessary to our organization, Rocky8 will be supported for security updates through May of 2029, thus provides us a means of continuing to offer a Redhat based environment for another five years.

Ubuntu.Eskimo.Com
Ubuntu can be accessed graphically using x2go and the Mate Desktop. The native Unity desktop is a compositing desktop which is incompatible with x2go. This machine is equipped with many applications including a huge number of games, a rich assortment of development tools and computer programming languages, a huge assortment of Office productivity software, many scientific, electronic, and educational tools.
Zorin.Eskimo.Com
Zorin is a Ubuntu derived operating system. It combines the eye candy of some other Ubuntu flavors such as Mint, with the security awareness and up to date nature of Ubuntu providing a really superb server environment. This machine is our best equipped server. It has the full Ubuntu Studio Suite, a very large assortment of development tools, language packs for all supported languages, many games, both Libre and Caligra Office Suites, and much more. X2go is supported on this machine.

Crontab access, batch, and background jobs are allowed on all of our servers. Most have unrestricted outbound access with the exception of kali owing to high abuse potential for tools that exist on it.'

We also offer web hosting, e-mail, and virtual private servers.

Chaplain reshared this.

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

✨It’s #PhallusThursday

A celebration of the imagery of the ancients, today we turn to this red figure ware vessel depicting an old man with quite the phallus. He is bound and a crow looks up at him in an allusion to the myth of Prometheus.

#AncientGreece #Prometheus @AimeeMaroux

Ce que peuvent les communes pour une agriculture sans pesticides
basta.media/ce-que-peuvent-les…

"Maires et élus municipaux peuvent agir en matière d'agriculture : protection des terres et des sources d'eau, promotion d'une alimentation collective, bio et locale de qualité sont autant de leviers entre leurs mains, à l'approche des municipales.

-
Débats

/
Chroniques,
Agriculture,
Municipales 2026"

NSFW 18+ Explicit Nudity Sexual Content

Sensitive content

Der Ukrainer Wladislaw Heraskewytsch ist im Streit um seinen Helm durch den Weltverband vom olympischen Skeleton-Wettbewerb ausgeschlossen worden. Der Kopfschutz zeigt Bilder von Sportkollegen, die bei russischen Anschlägen ums Leben gekommen sind.#AngriffaufdieUkraine #OlympischeWinterspiele2026 #Wintersport #Ukraine
Bilder von Kriegsopfern auf Helm: Olympia-Aufreger: Ukrainischer Athlet nach Streit disqualifiziert

N. E. Felibata 👽 reshared this.

NSFW 18+ Nudity

Sensitive content

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

Un Lexique des mots essentiels de l'industrie musicale par Jennifer Eskidjian


logo À contre-temps Entreprendre dans la musique

Pour t'aider à y voir plus clair, voici un lexique d'une quinzaine de notions parmi les plus importantes du monde économique de la musique.


-- Liens directs

NSFW 18+ Explicit Nudity Sexual Content

Sensitive content

Call Trump ‘Detention Camps’ by Their Real Name consortiumnews.com/2026/02/11/…

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

Un Lexique des Mots-Ressources pour t’aider dans la musique


Publication : février 2026

Qu’est ce que j’appelle les Mots-Ressources ?

Ce sont les termes les plus courants et les plus importants que tu rencontreras sur ton chemin dans le monde professionnel de la musique.

Si tu prends le temps de vraiment bien comprendre ces quelques concepts et repérer leurs applications concrètes dans l’économie de la musique, tu verras que tout te paraîtra beaucoup plus clair.

Revenir à ces fondamentaux est la clé
pour comprendre la complexité de l’écosystème de la musique.

Sommaire

__

__

__

Auteur


Quand on parle d’”auteur” dans la musique, ça peut vouloir 2 choses en fonction du contexte :

– Soit c’est l’auteur des paroles d’une chanson, c’est dans le sens du “métier” de parolier, lié à l’écriture des textes d’une oeuvre, qu’on oppose généralement au compositeur de la musique.

C’est le vocabulaire qu’on emploie dans le monde des éditions musicales et à la Sacem.

– Soit on parle de l’auteur en général, dans le sens de son statut de créateur d’une oeuvre (comme on dit “l’auteur d’un crime” par exemple = celui qui en est à l’origine).

Et l’auteur, pas d’un crime donc, mais d’une oeuvre artistique, est protégé par les droits d’auteur (son droit de propriété sur sa création).
C’est le vocabulaire employé par les textes de lois et le droit de la propriété intellectuelle.

Donc pour la SACEM, un compositeur n’est pas un auteur, c’est-à-dire ce n’est pas un parolier, c’est un compositeur de musique.

Mais juridiquement, on ne distingue pas la création du texte ou de la musique. Pour le Droit, un compositeur est un auteur au sens de créateur. Et tous les deux (auteur des paroles + compositeur de la musique) bénéficient des mêmes droits.

Artiste-Interprète


Dans la musique, quand on parle de l’artiste-interprète, on parle de celle ou celui qui est sur scène, qui chante, qui joue d’un instrument, qui se déplace en studio pour enregistrer. C’est celui qui donne corps à l’oeuvre musicale.

Dans la danse par exemple, l’artiste-interprète est le danseur, la danseuse et l’auteur (dans le sens de créateur) est le ou la chorégraphe.

Une même personne, quand elle est en train d’écrire ou de composer est auteure ou compositrice, et quand elle est sur scène ou en studio, est artiste-interprète. Donc si elle a les 2 casquettes et que son travail est diffusé, d’un côté elle bénéficiera des droits d’auteur et d’un autre elle bénéficiera de droits voisins.

Tu peux lire sur le site :

Les droits voisins des artistes-interprètes dans la musique

La différence entre auteur-compositeur et artiste-interprète

Droits d'auteur


C’est ledroit de propriété des créateurs. On parle de droit de propriété intellectuelle.

Ce concept juridique permet aux créateurs, créatrices d’une oeuvre artistique de percevoir des revenus suite à l’utilisation de leur travail. C’est leur droit d’autoriser ou d’interdire l’exploitation de leur création en échange d’une rémunération. C’est en ça que c’est un droit de propriété.

Tu peux lire sur le site :

** Les droits d’auteur dans la musique : l’essentiel en 10 points**

Droits voisins


C’est également un droit de propriété (intellectuelle).

Cette fois-ci on permet aux artistes-interprètes et aux producteurs d’enregistrement musical de percevoir également des revenus suite à la diffusion de leur prestation pour les artistes, de leur enregistrement pour les producteurs.

Tu peux lire sur le site :

Les droits voisins dans la musique : l’essentiel en 10 points

Ayant droit


Un ayant droit c’est quelqu’un comme son nom l’indique qui “a un droit “. Et pour savoir quel droit, ça dépend du contexte et du sujet.

Quand on parle d’un héritage familial par exemple, les ayants droit vont être celles et ceux qui vont récupérer une partie de l’argent du défunt, souvent les enfants, mais pas toujours.

Quand une entreprise fait faillite, les ayants droit prioritaires, donc ceux qui ont droit de réclamer quelque chose sur l’argent qui reste, sont les salariés, puis l’Etat, etc.

Et quand on parle d’économie de la musique, les ayants droit sont ceux qui ont un droit de propriété sur la musique qui est utilisée, c’est-à-dire ceux qui ont le droit d’autoriser ou d’interdire son exploitation. Selon les projets et les contrats conclus entre eux, il y a différents types d’ayants droit : auteurs, compositrices, éditeurs musicaux, artistes-interprètes, productrices, etc.

Phonogramme


C’est l’ancêtre du disque et du vinyle, le premier support d’enregistrement, créé par Thomas Edison en même temps que le phonographe, premier appareil à capturer et enregistrer du son.

Donc quand on parle de phonogrammes dans les contrats de la musique ou dans les textes de lois – parce que, oui, on utilise encore ce terme – c’est pour parler tout simplement d’unenregistrement musical(ou de tout enregistrement d’une suite de sons).

Phonographe d'Edison

Producteur Phonographique


Le producteur c’est celui ou celle qui va être à l’initiative et qui va financer l’enregistrement d’un titre, d’un EP, d’un album. Et c’est surtout celui ou cellle qui va être propriétaire de cet enregistrement. Note bien que la loi ne parle pas de financement pour définir le producteur, elle parte d’initiative et de responsabilité. Dans un article que j’ai écrit à ce sujet, j’y rappelle l’importance de faire attention à la notion de responsabilité.

Et pourquoi phonographique ? Parce que ce métier vient de l’époque où les producteurs enregistraient la musique sur des phonogrammes (qui avaient d’abord la forme de cylindres puis de disques) dont on a parlé juste avant. Le terme est resté jusqu’à maintenant.

Tu peux lire sur le site :

Un Producteur phonographique : C’est Quoi exactement ?

Master


C’est l’enregistrement d’origine, le tout premier exemplaire on peut dire. On disait les “bandes-master” à l’époque où on enregistrait sur des bandes. C’est l’enregistrement à partir duquel on va presser les CD et les Vinyles, l’enregistrement-source qu’on va envoyer sur les plateformes. C’est l’équivalent, en littérature, du manuscrit original à partir duquel on va fabriquer les autres exemplaires, les autres copies.

Redevances


Une redevance à la base ça veut dire une rémunération proportionnelle.

Quel que soit le domaine, et pas seulement dans la musique, chaque fois que quelqu’un va toucher un pourcentage ou va payer un pourcentage sur le prix de quelque chose, on parle de redevances.

Donc quand une compositrice reçoit le paiement de ses droits d’auteur via la SACEM on peut dire qu’elle touche ses “redevances SACEM”.

Côté droits voisins, c’est le pourcentage que touchent l’artiste et le producteur sur l’exploitation de l’enregistrement. Si un réalisateur artistique négocie un pourcentage avec le producteur, ça veut dire qu’il va lui aussi toucher des redevances sur chaque diffusion de l’enregistrement.

**ATTENTION AUX RACCOURCIS et abus de langage ! **

Tu entendras souvent dire il ou elle “perçoit ses droits d’auteur” par exemple. C’est un raccourci qui veut dire en réalité qu’il ou elle “ _perçoit les redevances dues pour l’autorisation d’exploitation accordée au titre de ses droits d’auteur… _“.

Un droit est un droit, pas de l’argent. L’argent qu’on touche de la SACEM est l’argent qui découle de ce droit d’autoriser ou d’interdire la diffusion de son travail. Donc c’est la rémunération du droit d’auteur.

C’est la même chose pour les droits voisins.

Donc même si on continue à parler comme ça (moi aussi je fais ce raccourci), tu sauras maintenant ce que ça veut dire réellement.

Tu peux lire sur le site :

Streaming : est-ce que l’argent reçu correspond à des droits voisins ? (à propos de cet abus de langage dont je parle)

Redevances et Royalties dans la Musique : comprendre pour mieux négocier

Royalties


Tu entendras souvent parler aussi de “royalties” dans les labels. C’est la même chose que redevances dont je viens de parler.

Royalties est simplement le mot anglais. Il se pourrait aussi que tu entendes plus rarement le terme de “royautés”, ça veut dire la même chose. Alors, soit c’est la traduction de l’anglais, soit c’est le mot d’origine – comme ça arrive parfois avec le français qui reprend des mots anglais qui étaient en fait français à la base !

Synchro


Quand tu entends parler de “synchro” on parle généralement du domaine de la musique à l’image et de tous les projets audiovisuels où on incorpore une musique dans un film, une série, un documentaire, une pub ou encore un jeu vidéo.

Ce mot fait référence à la synchronisation d’une musique avec des images. Toutefois, sache que le terme n’est pas limité à la musique à l’image et aux projets audiovisuels mais il concerne également une musique qui serait intégrée à un podcast par exemple. C’est l’intégration de la musique au sein d’une autre création (non musicale).

Rémunérations légales


Ce qu’on appelle les rémunérations légales, ce sont les compensations financières de la Rémunération équitable et de la Copie privée.

On parle aussi de “droit à rémunérations légales”. On emploie ce terme parce qu’il s’agit d’une limitation au droit d’autoriser ou d’interdire des ayants droit : la loi ne leur permet pas d’interdire la diffusion de leur travail dans certaines situations.

C’est le cas par exemple pour un artiste et son producteur qui sortent un album mais qui ne peuvent plus interdire les radios ni lieux publics de les diffuser (et qui se retrouvent dans les playlists de supermarchés du matin au soir au rayon charcuterie). En contrepartie de la limitation de leur droit, ils reçoivent une rémunération.

Donc, dans un contrat, quand tu vois parler de “rémunérations légales” ça fait référence à :

  • la Rémunération équitable + la Copie privée si tu es côté production phonographique et droits voisins
  • La Copie privée uniquement, si tu es côté éditions musicales et droits d’auteur

Tu peux lire sur le site :

Rémunération équitable, une source de revenus méconnue des artistes

L’argent de la Copie privée

Droits exclusifs


Les droits exclusifs, c’est tout simplement le droit d’autoriser ou d’interdire dont je parle 200 fois dans le cours Accord Parfait.

Pour t’en souvenir tu peux penser à “exclusif = exclure = dire non = donc le droit d’interdire ou autoriser”. Ça veut dire aussi que seul le créateur d’une oeuvre, et lui seul, exclusivement, peut autoriser ou interdire l’utilisation de son travail. Ça vient de là.

Quand on dit “droits exclusifs” dans la musique, c’est souvent pour les opposer aux droits à rémunérations légales qu’on a vus juste avant. Parce qu’en réalité, les droits d’auteur ou les droits voisins sont composés :

des droits exclusifs (le droit d’autoriser ou d’interdire l’exploitation de son travail)
et des droits à rémunérations légales dont j’ai parlé juste avant (la Rémunération équitable et la Copie privée).

On différencie ces deux types de droits parce que dans les rémunérations légales on considère que les auteurs, compositeurs, artistes et producteurs sont en quelque sorte “dépossédés” de leur droit exclusif d’autoriser ou d’interdire l’utilisation de leur travail.

Tu verras souvent cette distinction dans les contrats de la musique ou encore sur les sites des organismes de gestion collective comme l’ADAMI ou la SPEDIDAM par exemple.

D.E.P & D.R.M


Là on est dans le vocabulaire et le monde de la SACEM. Je ne vais pas rentrer dans le détail mais il est important que tu gardes en tête que le vocabulaire change parfois en fonction du point de vue. C’est normal. Comme je le dis souvent chacun évolue sur son territoire, avec ses problématiques et flux à gérer. Dans le monde de la SACEM et des éditions musicales (puisque les éditeurs et les auteurs-compositeurs touchent la majorité de leurs revenus via la SACEM ils en ont pris le vocabulaire) :

➜ Les DEP sont lesDroits d’Exécution Publique.

C’est une autre façon de dire : le droit de représentation (coeur et socle de l’économie de la musique, que j’explique dans le cours en ligne Accord Parfait).

Les DEP, ce sont donc les revenus que la SACEM collecte et répartit et qui correspondent à toutes les diffusions de l’oeuvre à un public, à une audience : diffusions en radio, à la télé, en concert, dans les lieux publics, sur Internet, etc. Chaque fois qu’une oeuvre est représentée devant un public, la SACEM collecte ce qu’elle appelle, elle, des droits d’exécution publique.

Voici quelques synonymes qui veulent dire la même chose : représentation, diffusion, communication, exécution publique… L’idée est que chaque fois qu’on montre à un public, une audience, une personne une oeuvre/un enregistrement, alors entre alors en jeu le droit de représentation. Peu importe que ce soit en direct, en live, via un outil comme la radio ou Internet.

➜ Les DRM sont les Droits de Reproduction Mécanique.

On retrouve ici notre droit de reproduction ! Eh oui toujours les mêmes droits de reproduction et droit de représentation, toute l’économie de la musique tourne autour de ça. Donc les DRM, c’est une partie du droit de reproduction. Ce sont les revenus que perçoit la SACEM chaque fois qu’une oeuvre musicale est reproduite sur un support physique comme un CD, un DVD, un Vinyle. On peut dire que le droit de reproduction mécanique (DRM) de la SACEM est une “partie”, un “bout” du droit de reproduction qui, lui, englobe plus de supports que les supports physiques “mécaniques”. Par exemple, il inclut la partition. Mais la SACEM elle ne gère que ce qui est “mécanique” donc pas les partitions qui sont gérées en direct par les éditeurs.

Droits éditoriaux / Droits master


Ce n’est pas en tant que tels du vocabulaire juridique, ce sont plutôt des expressions de la pratique professionnelle, souvent dans le domaine de la musique à l’image (quand il faut demander des autorisations pour utiliser une musique dans une film par exemple).

Quand on parle des “droits éditoriaux” on parle des droits d’un éditeur musical sur une oeuvre musicale (paroles et/ou composition). On est dans le monde des droits d’auteur.

Quand on parle des “droits master” ou “droits phono” on parle des droits sur le master, sur l’enregistrement. On est dans le monde des droits voisins du producteur phonographique. On y inclut aussi, nécessairement, les droits voisins des artistes-interprètes parce que sans autorisation d’exploitation des artistes, un enregistrement ne peut pas être diffusé.

Je rappelle donc que ce sont des termes du langage courant de la musique disons. Donc concrètement dans un projet de musique à l’image, si un producteur de film veut intégrer un morceau de musique dans son film, il doit obtenir les “droits éditoriaux” (donc les accords des éditeurs + droit moral des auteurs-compositeurs) + les “droits master” ou on dit aussi “droits phono” (donc les accords, côté production phonographique, des producteurs + droit moral des artistes).

Cession de Droits


Je vais essayer de simplifier parce que je ne veux pas faire un développement trop long dans ce Lexique.

Quand on parle de cession de droits dans la musique, c’est lorsqu’une personne transfère/donne/vend ses droits à quelqu’un d’autre. C’est un mécanisme de transfert des droits.

Quels droits ? Ça dépend du contexte.

Si c’est un auteur-compositeur, il transfert ses droits d’auteur sur son oeuvre (son droit d’autoriser la diffusion de son oeuvre contre une rémunération).

Si c’est un artiste-interprète, il s’agira de ses droits voisins sur son interprétation. Si c’est un producteur, il s’agira de ses droits voisins sur son master. Ainsi de suite.

À quoi ça sert ?

Ça permet notamment de transférer le droits d’autoriser ou d’interdire une exploitation. Imaginons un auteur-compositeur qui demande à une éditrice musicale de l’aider à exploiter ses oeuvres dans le monde entier, ça veut dire que l’éditrice doit pouvoir donner des autorisations d’exploiter l’oeuvre à la place de l’auteur-compositeur. C’est donc l’éditrice qui va devoir dire oui ou non à sa place. Donc pour qu’elle puisse le faire, l’auteur-compositeur doit lui céder son droit d’autoriser. Dans ce cas, il s’agit d’une cession des droits d’auteur.

C’est ça une cession de droits. C’est un mécanisme qu’on retrouve dans beaucoup de contrats dans la musique. Tu retrouves ce même mécanisme dans le contrat d’artiste et le contrat d’engagement par lesquels les artistes donnent leur autorisation au producteur d’utiliser l’enregistrement de leurs prestations. On le retrouve aussi dans le [strong]contrat de licence[/strong] et le contrat de distribution.

On retrouve aussi la cession des droits d’exploitation dans les contrats que signent les compositeurs de musique à l’image ou les beatmakers.

Pareil dans le spectacle vivant. Si tu vends un spectacle (quand tu produis ton propre spectacle), tu entendras parler de “contrat de cession” aussi. En fait, le nom complet est contrat de cession des droits d’exploitation d’un spectacle , c’est ça qui permet à l’organisateur du concert de vendre des billets pour le spectacle.

Donc sache que tu entendras souvent parler de “contrat de cession” mais c’est un raccourci. Rappelle toi bien qu’il ne s’agit pas des mêmes contrats, même si à chaque fois il est question de transférer le droit d’autoriser une exploitation contre une rémunération.

Tu peux essayer de repérer ce mécanisme ensuite dans d’autres contrats que tu auras l’occasion de lire.

Je précise une chose importante : le droit moral, lui, est incessible. Ça veut dire que l’auteur et l’artiste ne peuvent pas y renoncer, ne peuvent pas le vendre, le partage

Des ressources complémentaires

Retrouve d’autres articles sur les principaux contrats de la musique et des conseils de négociation ici :

Les Contrats de la Musique

Des ressources sur la protection des droits des artistes et leurs sources de revenus dans la section :

Les Droits des Artistes

Des articles sur l’organisation et la structuration du monde de la musique ici :

Music Business

Pour aller plus loin : le cours en ligne Accord Parfait

Comment protéger tes droits, si tu ne les connais pas ?

Logique. Tragique parfois j’ai envie de dire.

C’est pourquoi j’ai créé un cours, accessible en ligne, où je t’explique -sans jargon et en image- ce que sont les droits d’auteur, les droits voisins, les droits patrimoniaux, le droit moral, la gestion collective… toutes ces notions qui sont indispensables si tu veux apprendre à préserver tes intérêts et recevoir l’argent qui t’est dû.

Si tu cherches un cours en ligne qui t’explique simplement les principes de base qui régissent le monde professionnel de la musique, je t’invite à découvrir le cours en ligne Accord Parfait.

L’article Un Lexique des Mots-Ressources pour t’aider dans la musique est apparu en premier sur À ContreTemps.

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

europesays.com/uk/759045/ Choose to federalise or ‘we can disband Europe,’ Varoufakis tells Euronews #Economy #EU #EUSummit #Europe #European #MarioDraghi

NSFW 18+ Explicit Nudity Sexual Content

Sensitive content

“MAGA Absolutely Cannot Let Bad Bunny Go. Denying his #SuperBowl success is a way to try to assert Trump’s cultural control.” HT @motherjones.com@bsky.brid.gy @clarajeffery.bsky.social@bsky.brid.gy It’s another case of forcing the cult to see 5 fingers when there are 4. If you dont know this Orwell reference, read about it.

MAGA absolutely cannot let Bad...

Si me pongo muy pesado con esto, decidemelo porfa....

Pero es que ayer he leído por aquí a otra persona jodidisima por no tener ingresos fijos.

Y de nuevo es alguien con muchísimo talento, del que algunas ya tenéis ejemplos en vuestras bibliotecas

Y he pensado que quizás estaría bien organizar otra renta básica autónoma para el.

¿Como lo veis?

Si alguien necesita aclaraciones de quien es, podemos hablar por privado

Juanma reshared this.

Alleged deaths at Panera bread due to caffeinated lemonade called charged lemonade that looked like regular lemonade

m.youtube.com/watch?v=reKdGyFv…


(URL replace addon enabled for X, YouTube, Instagram and some news sites.)

This website uses cookies. If you continue browsing this website, you agree to the usage of cookies.